Indlæg

Fårup Academy vinder Liljeprisen 2016

Invio – Innovationsnetværk for Oplevelsesøkonomi – uddeler hvert år Liljeprisen, oplevelsesøkonomiens innovationspris. Prisen bliver for 2016 tildelt Fårup Academy.

28. jun 2017

Siden Fårup Sommerland etablerede Fårup Academy sammen med konsulenthuset Meng & Company, har de haft 7700 af deres egne medarbejdere på kursus i Fårup Academy og de seneste 5 år desuden haft mere end 1000 ledere og medarbejdere fra andre virksomheder på kursus. Fårup Academy appellerer bredt og mange typer virksomheder lige fra kommuner til teleselskabet Call Me har sendt deres medarbejdere på kursus i Fårup. Kundeservicedirektøren i Call Me, Henrik Larsen, har selv været på kursus sammen med sine kollegaer, han siger:

”Call Me har arbejdet sammen med Fårup Academy i mange år og haft samtlige af vores medarbejdere gennem akademiets træningsforløb. Folkene i Fårup har gjort det tydeligt hvor vigtig interaktionen mellem kunde og medarbejder er; vi har lært at grine, græde og opbygge relationer med kunder ved at stå face-to-face med gæsterne i Fårup Sommerland. Når først du kan lege med andre folks børn, så er det ingen sag at lege med kunderne i et teleselskab også. Vores forløb med Fårup Academy har hjulpet os til at udleve vores drømme og ambitioner når det gælder kundeoplevelser og kundehåndtering i Call Me.”

Liljeprisen går til en virksomhed, der i det forløbne år har været bedst til at skabe nye og innovative oplevelser, og det er et fornemt selskab som Fårup Academy kommer i, bl.a.:

2015: Bornholmertårnet

2014: Morten Fryland, Playground Marketing

2013: Johan Bülow, LAKRIDS by Johan Bülow

2012: Modulex A/S, Playscapes og Redia

2011: Volcano Management

2008: Projekt Kreative Alliancer i Region Nordjyllands Vækstforum

2007: Danfoss Universe

I forhold til processen har der været en åben nominering i foråret 2016, hvor alle virksomheder og enkeltpersoner har haft mulighed for at nominere virksomheder eller organisationer til årets Liljepris. Endelig har et panel af eksperter fra Invio udpeget vinderen blandt de nominerede.

I nomineringen og indstillingen hedder det bl.a.:

”Fårup Sommerland har I mange år været kendte for deres gode og helhedsorienterede service. Dette har i de senere år i stigende været en central faktor for gæsternes oplevelse i forbindelse med besøg i Fårup Sommerland, hvilket kan ses som resultatet af en bevidst strategisk satsning på netop serviceområdet. Dette er Fårup Sommerland og organisationen bag blevet så gode til, at de udover at modtage nogle af verdens bedste gæste-ratings også har oprettet et egentligt akademi, der har til formål at lære andre organisationer, hvordan de kan arbejde med at styrke deres servicekoncept og gæsternes oplevelse heraf. Motivationen for indstillingen af Fårup Academy er således det vedvarende og innovativt fokus på udvikling af god service, som en central og integreret del af det samlede forretningskoncept. Og for samtidig derudover at bruge denne stærke kompetence som et selvstændigt forretningsområde, der kan løfte andre aktører såvel inden for oplevelsesbrancherne som uden for. Det er et spændende og stærkt eksempel på, hvordan oplevelseserhvervene kan anvende kompetencer, der er centrale i oplevelseserhvervene til at skabe værdi i andre typer af virksomheder og brancher, og det er godt eksempel på også at tænke i forretningsmodelinnovation.”

Til at modtage prisen på egne af Fårup Academy var direktør for Fårup Sommerland, Per Dam Jensen samt Karsten Kochog Malene Geertsen.

Liljeprisen 2016 blev overrakt af Invio netværksleder Jens F. Jensen, professor i interaktive digitale medier ved Aalborg Universitet.

Vinderen af den årlige Liljeprise er en virksomhed, der har skabt resultater ved at:

  • Tænke nyt og innovativt: Det kan eksempelvis være nye partnerskaber, nye oplevelsesprodukter eller -tjenester, nye teknologier, ny brug af kompetencer, nye forretningsmodeller, ny viden, nye fortællinger, nye organisationsformer etc.
  • Kombinere oplevelser og forretning: Virksomheden skal have en klar sammenkobling mellem arbejdet med oplevelser og virksomhedens forretning.  
  • Være model for andre: Virksomhedens eksempel skal rumme et klart læringspotentiale for andre virksomheder.

Kontakt netværksleder Jens F. Jensen: jensf@hum.aau.dk eller 9940 9028

Kontakt direktør i Fårup Sommerland Per Dam Jensen: pd@faarup.dk eller 2075 0782

For mere information om Liljeprisen kontakt Invio sekretariatet på info@invio-net.dk eller 21847952 / 9940 3134.

For mere om Invio: www.invio-net.dk

For mere om Fårup Academy: https://www.faarupacademy.dk/