Indlæg

Khora Virtual Reality vinder Liljeprisen 2019

Invio – Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv – uddeler hvert år Liljeprisen, oplevelsesøkonomiens innovationspris. Prisen bliver for 2019 tildelt Khora Virtual Reality.

25. nov 2019 Af Anders Lisborg

Liljeprisen gives til en virksomhed, der i det forløbne år har været bedst til at skabe nye og innovative oplevelser, og det er et fornemt selskab som Khora Virtual Reality kommer i, bl.a.:

2016: Fårup Academy

2015: Bornholmertårnet

2014: Playground Marketing

2013: Johan Bülow, LAKRIDS by Johan Bülow

2012: Modulex A/S, Playscapes og Redia

2011: Volcano Management

2008: Projekt Kreative Alliancer i Region Nordjyllands Vækstforum

2007: Danfoss Universe

I forhold til processen har der været en screening og nominering af potentielle vindervirksomheder i efteråret 2019. På baggrund af dette har et nedsat panel af eksperter fra Invio udpeget vinderen blandt de nominerede.

I nomineringen og juryens motivationen for prisen hedder det bl.a.:

”Khora Virtual Reality har gjort sig særligt bemærket ved at skabe nye og innovative oplevelser i en lang række forskellige brancheområder via virtual- og augmented reality teknologi. Teknologier der i den grad er i vækst og kan skabe et stort oplevelsespotentiale, da der åbnes op for et hav af muligheder inden for spil, læring, formidling og mange andre områder.

Siden 2015 har virksomheden skabt imponerende resultater ved at producere over 170 VR/AR oplevelser, haft 30.000 besøgende i den fysiske butik i København, afholdt 700 workshops og ikke mindst beskæftiger 19 fuldtidsansatte. Det må siges at være et imponerende aktivitetsniveau og viser samtidig, hvor stor nysgerrighed og efterspørgsel der er efter viden om området og eksempler på, hvor disse nye teknologier kan gøre en forskel i forhold til traditionelle produkter og services samt formidlingen heraf.

Khora modtager Liljeprisen, da virksomheden formår at inddrage virtuelle oplevelser i alt fra bearbejdning af eksamensangst til underholdning på museer. Virksomheden er et fantastisk eksempel på, hvordan man kan danne et solidt forretningsgrundlag på et spirende teknologisk område og hvordan nye teknologier kan lægge helt nye lag på allerede kendte oplevelser. Det skal blive meget spændende at følge både Khoras fortsatte udvikling, samt hvordan virtual- og augmented reality teknologien til stadighed vil bevæge sig ind på nye forretningsområder.”

Liljeprisen 2019 blev uddelt i Store Sal, Dokk1, Hack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C i forbindelse med arrangementet Open Data Challenge.

Til at modtage prisen på vegne af Khora Virtual Reality var VR/AR Advisor Matias Seidler.

Liljeprisen 2019 blev overrakt af Invio netværkskoordinator Anders Lisborg Christensen og Invio sekretariatsleder Søren Smed.

At modtage Liljeprisen gør det klart, at teknologierne spiller en større og større rolle for oplevelsesindustrien, fordi de skaber attraktive løsninger og bedre visitor experience. Når Liljeprisen i 2019 tildeles Khoras immersive oplevelser, håber vi at endnu flere kultur- og turismeorganisationer får blod på tanden til at give i sig i kast med at forløse al teknologiens potentiale.

Matias Seidler VR/AR Advisor at Khora, udtaler:

”Khora har over de sidste 4 år undersøgt hvordan Virtual og Augmented Reality kan bruges indenfor oplevelsesøkonomien. Det er blandt andet blevet til projekter med Wonderful Copenhagen, Museet for Søfart, Copenhagen Visitor Service og GeoCenter Møns Klint. At modtage Liljeprisen gør det klart, at teknologierne spiller en større og større rolle for oplevelsesindustrien, fordi de skaber attraktive løsninger og bedre visitor experience. Når Liljeprisen i 2019 tildeles Khoras immersive oplevelser, håber vi at endnu flere kultur- og turismeorganisationer får blod på tanden til at give i sig i kast med at forløse al teknologiens potentiale.”

Søren Graakjær Smed, sekretariatsleder i Invio, udtaler:

”Khora Virtual Reality er en særdeles spændende virksomhed, der på fornemt vis formår at være ambassadører for potentialet i nye teknologiske landvindinger, især i forhold til potentialet af virtual- og augmented reality inden for oplevelses- og turismeindustrien. Khora har i den forbindelse allerede lavet mange spændende produktioner, der viser, hvad teknologien kan tilføre af ekstra lag ovenpå de allerede eksisterende oplevelser. Denne udvikling vil med al sandsynlighed tage endnu mere fart i de kommende år, når teknologien bliver mere udbredt og tilgængelig. Samtidig er Khora med deres mange kurser og workshops samt store engagement i at gøre teknologierne kendte i nye sammenhænge en stor inspirationskilde for andre virksomheder, der ønsker at bliver klogere på, hvad de kan bruge teknologien til i deres specifikke sammenhæng. Khora er derfor den oplagte modtager af Liljeprisen 2019”

 

Om Khora Virtual Reality

Khora Virtual Reality er virtuelle opdagelsesrejsende som afsøger og skubber til grænserne for, hvad man kan gøre med virtual - og augmented reality teknologier. Khora er baseret i København, og har siden 2015 skabt over 170 VR/AR oplevelser, haft 30.000 besøgende, afholdt 700 workshops og har nu 19 fuldtidsansatte.

Khora står bl.a andet bag Ørsteds VR-Rumsafari (2019) med 5 millioner visninger og Ørsteds ’The Green Powerplant of the Future’, oplevelsen ‘VR - employer branding and talent attraction’ for Erhvervsministeriet og deres VR-oplevelse hos Københavns Turistinformation, som har haft 60.000 besøgende.

For fyrværkerikampagnen ‘Det sker ikke for mig!’ for Sikkerhedsstyrelsen vandt Holm Kommunikation sammen med Khora en Digital Communications Award i “Institutions” kategorien, et “Certificate of Excellence” ved European Excellence Awards samt en SABRE Award, EMEA region 2018 for “Best Viral Campaign”.

Khora har desuden i flere sammenhænge arbejdet med turisme- og oplevelsesattraktioner og herigennem introduceret markante aktører inden for oplevelsesøkonomien for potentialet i virtual- og augmented reality for første gang. Bl.a. har Khora udviklet produktioner til Visit Holstebro, Søfartsmuseet, GeoCenter Møns Klint og Danmarks Naturfredningsforening

Khora er desuden nomineret til “EY Entrepreneur Of The Year 2018” og til “Københavns Erhvervspris” både i 2019 og 2018.

Om Liljeprisen

Baggrunden for at prisen har fået navnet Liljeprisen, og grunden til at prisen har fået det specielle visuelle design, er, at John Keynes allerede i 1930 skrev: ”Om 100 år vil den mest beundrede person være den, der bedst beskriver liljens skønhed”.  Det syntes Rolf Jensen, der i sin tid indstiftede prisen, og det synes Invio fortsat er så smuk en tanke og vision, at det må udgøre referencepunktet for en oplevelsesøkonomisk pris. Derfor Liljeprisen. Selv prisens udformning er designet og produceret af Kvindesmedien på Christiania.

Vinderen af den årlige Liljepris er en virksomhed, der har skabt resultater ved at:

  • Tænke nyt og innovativt: Det kan eksempelvis være nye partnerskaber, nye oplevelsesprodukter eller -tjenester, nye teknologier, ny brug af kompetencer, nye forretningsmodeller, ny viden, nye fortællinger, nye organisationsformer etc.
  • Kombinere oplevelser og forretning: Virksomheden skal have en klar sammenkobling mellem arbejdet med oplevelser og virksomhedens forretning.  
  • Være model for andre: Virksomhedens eksempel skal rumme et klart læringspotentiale for andre virksomheder.