Indlæg

Nordjyske oplevelser med affald

23. feb 2011

AVV (Affaldsselskab for Brønderslev og Hjørring I/S) har valgt at bryde med opfattelsen af, at affald bare er noget, der skal smides væk. For at skabe opmærksom omkring dette budskab og virksomheden satser AVV på oplevelser og sociale medier.

Med sloganet ”Oplevelser med affald” blev noget af affaldsvirksomhedens traditionelle formidling flyttet til sociale medier som YouTube, Twitter, Wordpress og Facebook. Samtidig blev tiltag i den fysiske verden iværksat, hvor to af de mest bemærkelsesværdige har været en ”affaldsscene” og et kæmpe kunstprojekt, hvor politi og SSP samarbejder med unge graffitimalere om et 90 kvm graffitiværk over temaet genbrug.

Læs også: Sociale mediers akilleshæl kan blive annoncørernes fordel

Prikken over i’et blev tilføjet, da graffitimalerne i august ved åbningen af genbrugspladsen tilføjede ”Oplevelser med affald” på den 90 kvm store betonmur – vel at mærke med politiet til stede. Det var første gang, de prøvede at male lige foran ordensmagten med fuld opbakning”, fortæller kommunikationskonsulent Tue Jepsen, AVV

AVV er som affaldsselskab forpligtet til at sørge for, at affaldet fra borgere og virksomheder håndteres korrekt. Det gøres både via AVV’s affaldsordninger og -behandling, men også via formidling om miljø og affaldssortering, så borgere og virksomheder er ordentligt klædt på til fremtiden. En del af denne formidling har AVV valgt at flytte til de sociale medier, som skaber mulighed for bedre dialog og dokumentation af de forbrugeraftener, rundvisninger og oplevelser, folk rent faktisk har været en del af.

”De sociale medier skaber et mere autentisk præg, der hjælper, når man vil ind bag facaden i en kompliceret affaldsverden. Vi kan ikke bare forvente, at folk selv tager ansvar - vi skal også præsentere en ramme, der indbyder til engagement”, fortæller kommunikationskonsulent Tue Jepsen, AVV

Samarbejde med kreativ aktør

For nyligt er de sociale medier blevet brugt til en kampagne om genbrugsjul, hvor folk får gode råd til affaldsminimering i julemåneden, og seneste skud på stammen er et samarbejde med indretningsarkitekten Gitte Lacarriere, der har optrådt i både Femina og Alt for damerne. I september måned afholdtes først én, så to forbrugeraftener med møbeldesigneren, der var så populære, at AVV nu har indgået en aftale om, at Gitte Lacarriere på AVV’s blog giver gode råd om re-design af gamle møbler, og hvordan man via genbrug kan skabe et varmt hjem med humor og bæredygtighed.