Indlæg

Innovationskompas – Find vejen til din innovationsform

15. dec 2014

Der er rigtig mange der har et bud på lige netop hvilken form for innovation der er den rette. Meget ofte præsenteres innovationsmetoder og strategiske redskaber i en nærmest prædikkende form, hvor de fremstår som en åbenbaring til at løse alle udfordringer. Det gælder eksempelvis åben innovation, brugerdrevet innovation, strategisk design, Blue Ocean Strategy og mange flere.  

Vores innovationsmetode er anerledes. Innovationskompasset, som vi kalder det, går ud på at finde de rette innovationsredskaber i værktøjskassen til den rette virksomhed og situation. Frem for at tage udgangspunkt i at vi har en hammer og at vores omverden er søm, der skal have et salg, tager vi udgangspunkt i at observere og derfra finder vi frem til om det er en dunkraft, en svensknøgle eller en hammer vi skal arbejde med.

Hvad er innovationskompasset?

Vores udgangspunkt er Innovationskompasset.  In analogien med de forskellige redskaber, kan man betegne innovationskompasset som selve redskabskassen. Vi tager den oplevelsesøkonomiske redskabskasse med når vi mødes med virksomheder og organisationer omkring os. Og beder du os give et bud på, hvad vi kan hjælpe den med, er det i denne kasse vi søger efter de egentlige redskaber til en løsning.

Hvad er der så i denne værktøjskasses gemmer og rum, når vi leder efter? For det første er der en lang række innovationsformer og en vis viden om, i hvilke situationer de bør anvendes. Hvornår giver det særlig mening at starte med et brugerperspektiv i innovationen og hvad sker der hvis man kobler det med involvering af arkitekter og scenografer? Hvornår er åben innovation en metode, og hvad kræver det af systemer og ressourcer at håndtere den åbne proces så den har en god sandsynlighed for resultater?

Som eksempel lavede Invio / CKO et innovationskompas sammen med SEAS NVE A/S, Willa Watt og Stevns Kommune om deres fælles oplevelseshus; Energihuset i St. Heddinge. Kompasset pegede på at der fremadrettet var særlige muligheder i at kombinere en meget lille innovationsgruppe med de tre partenere, med et perspektiv hvor gruppen omkring oplevelsesstedet testede spilmodeller målrettet på forskellige brugergrupper af borgere og energivirksomheder. Herefter – når de interaktive spilelementer fungerer - vil næste oplagte skridt være et at inddrage nye kreative kræfter med en indsats der kan få flere til at træde ind fra gaden.

Hvordan laver vi kompasset?

Det første vi gør, er, at tale med dig om dine udfordringer. Herefter har vi behov for at kende tre ting for at vurdere hvilke redskaber vi mener, er stærkest

Din oplevelse. Hvad er det kunderne og brugerne oplever og hvad ønsker du at de skal opleve.Dine interessenter. Hvad er deres forventninger og hvordan forestiller de sig at du kan udvikle dig? Blandt interessenterne er også de ansatte og kunderne.Dine erfaringer. Hvad har du gjort hidtil og hvad er du tryg ved at skulle gøre fremadrettet?

I praksis betyder det, at vi kommer på besøg i kortere og længere forløb og laver observationer og stiller spørgsmål. Herefter producerer vi første bud på innovationskompasset og dets regninger. Det tager vi en snak om og retter til så retningen bliver endnu klarere.

Vil du høre nærmere, så kontakt invio og CKO på info@cko.dk.