Indlæg

Historien om Media-on-the-Move 2011

26. maj 2011

Konferencen om mobile medier og deres indhold, anvendelsesmuligheder og teknologiske udviklinger er vel overstået. Konferencen blev med over 100 deltagere fra hele landet og med repræsentanter fra indholdsproducenter, turismeaktører, konsulenter og rådgivere, teleindustrien, sundhedsindustrien, forskningsverdenen og offentlige interesseorganisationer en stor succes. Over de to dage blev deltagerne opdateret på nye muligheder med mobile medier og fik indsigt i en lang række nye projekter inden for områderne turisme, oplevelser og velfærdsydelser. Herudover fik deltagerne et kig ind i fremtiden og en fornemmelse for de afgørende teknologiske nybrud, der meget snart vil forme muligheder, anvendelsesområder og indhold for de mobile medier. Endelig emmede konferencen fra start til slut af engagement og networking imellem deltageren, så der er formentlig blevet indgået både nye aftaler og partnerskaber på gangene under konferencen.

Men hvad blev der egentlig sagt på konferencen, og hvad var det for ny signaler om mobile medier, der blev givet?

Dag 2 på konferencen og den afsluttende paneldebat afslørede i hvert fald, at der er nogle teknologiske udviklinger lige om hjørne, som har potentialet til at ændre mobil brug og adfærd på centrale områder. Databåndbredden på det mobile netværk vil gradvist blive øget markant. 3G teknologien rummer potentiale til en båndbredde på over 100 Mbit, og en Iphone kan fx lige nu håndtere ca. 7,1 Mbit. Så efterhånden som terminaler udvikler sig, vil anvendelsesformerne af det mobile internet udvikle sig markant.

Android har haltet bagefter iOS i brug og anvendelse, men det ændrer sig nu, og Android vil overhale iOS i løbet af 2012.

En anden væsentlig udvikling bliver den gradvise indfasning af NFC teknologien. NFC er en trådløs teknologi baseret på RFID chips, der virker på korte afstande, og som er særligt anvendelig til mobiltelefoner. Flere og flere nye telefoner fødes med teknologien, som bl.a. gør apparaterne meget anvendelige til betaling og lagring af personlige oplysninger. Efter sigende forhandles der netop i denne periode en nordisk aftale på plads imellem teleselskaber om standarder og anvendelse af NFC teknologi, som for alvor vil bane vejen for indførelsen af teknologien. På konferencen blev det på den baggrund forudsagt, at betalingskort, som vi kender dem i dag, vil være næsten væk i løbet af to år.

NFC teknologien har været meget udbredt i Japan i flere år, men ellers har det forspring, som de japanske telefoner har haft på den teknologiske side ikke betydet, at Japan har sat sig tungt på eksport af terminaler til den øvrige verden. I stedet har det japanske mobilmarked udviklet sig lidt i et marked med teknologier og standarder, der ikke har kunnet anvendes andre steder. Det er dog ved at ændre sig nu. Og det forventes bl.a., at japanske producenter vil sætte sig tungt på tablet markedet.

Endelig blev det konstateret, at det nye sort i det kommende år, vil være endnu mere fokus på interaktion og interaktive flader. Interaktive byrum, interaktive forretninger, interaktive events osv. Og i forhold til interaktion i åbne rum og landskaber er mobile medier den perfekte indgangsvinkel.

Så der er noget at holde øje med inden vi igen mødes til Media-on-the-Move 2012. Vi får se, hvordan det går.

Herudover blev følgende hørt og set (fra konferencens Twitter walls)….

Spændende fakta omkring hvad iPad egentlig benyttes til af Sune GudiksenInteresting concepts from Teater Katapult's Rikke Vium Madsen about their digital mediation in public spaceSuper spændende oplæg fra Carsten Worsøe om erfaringerne fra udviklingen af Nordjyskes iPad magasinTransferJet er det nye sort inden for trådløs dataoverførsel, Aske DamNetværkshastigheden på mobilnettet i Japan er pt. op til 1 Gbit pr sekund ifølge Aske Dam!Iværksætterens tilbudsavis app er på i en fart og agil udvikling. Det offentlige og naturparkerne er... Tja lidt langsommere. ;-)Apps er ikke altid løsningen!Push beskeder. Først var de seje, nu er de træls.Christian Birch fortæller at KISS-princippet gør eTilbudsavis til en succes. Og han holder stilen i sin preso!Facebook's success comes from it's ability to constantly redefine the social - Tem Frank AndersenSimon fra @wilkeanalyse med nogle friske tal i forhold til forbrugeradfærd på smartphones, som nu udgør 7 af 10 solgte tlf i DKPetersen fra 3 siger, at han ikke bruger sin iPad mere. Kun til børn, i sofaen + nyheder. Vores definition af ”brug”; varierer ;-)

Slides fra Media-on-the-Move oplæggene samt podcasts fra nogen af oplæggene vil være tilgængelige på hjemmesiden www.mediaonmove.com om kort tid. Følg eventuelt også med på Facebookgruppen Media-on-the-Move.