Indlæg

3 af 6 - IPad i sociale situationer og i det sociale rum

27. okt 2011

I dagens indlæg er det tid til at kigge på iPad'ens funktion i sociale rum og i forbindelse med sociale aktiviteter.

Dagens indlæg bestræber sig på at give svar på følgende:

Hvilke sociale situationer opstår ved iPad-mediet? Og hvordan indgår iPad’en i det sociale rum?

I det ”sociale” er der flere betydninger, dels den måde vi bruger iPad’en eller mediet som en del af vores identitetsskabelse ud af til i det sociale rum eller i forbindelse med sociale aktiviteter og dels typificeringer af sociale situationer hvor iPad’en indgår. Her i første omgang fem identificerede typer af sociale situationer hvor iPad’en indgår.

Type 1 - Multi-user/reservecomputer

En markant forskel på iPad’en og smartphones er at en stor del af brugerne gerne låne iPad’en ud til i særdeleshed familiemedlemmer men også venner og bekendte, hvilket ikke er tilfældet med smartphones, som anses for at være et meget personligt redskab (dem der gerne vil se statistik på det er velkommen til at henvende sig). Af den grund kan man også karakterisere iPad’en som et multi-user device i den forstand at virksomheder f.eks. ikke kan vide sig sikre på at det i sidste ende er den der har erhvervet sig iPad’en, som faktisk bruger den mest i familiestanden og dermed bliver det at ramme en mål- eller interessegruppe med en app endnu vanskeligere.

”Jeg bor med min kæreste, som næsten bruger den lige så meget som mig derhjemme. Hvis jeg er sammen med venner vil de gerne bruge den til diverse ting som spil, læse nyheder, høre musik osv.”

”Jeg har slet ikke brugt iPad’en selv i denne uge, men det har min kæreste og lillesøster. Min lillesøster var inde på blackmarket.dk, en hjemmeside for alternative punkere eller hvad det nu er. Hun brugte iPad’en, da hun selv var på besøg og tjekkede også facebook, fordi jeg selv sad med min egen computer." 

Type 2 - Nyhedsværdi/identitetsskabelse

Den anden type af sociale situationer har eksplicit noget med nyhedsværdi at gøre og implicit en del med identitetsskabelse at gøre. Nyhedsværdi i den forstand at brugerne ofte låner den ud til familie og venner, som afprøver den fordi det er ny teknologi eller et nyt medie de ikke før har afprøvet. Identitetsskabende fordi brugerne har nemt ved at indføre andre i mediets virkemåde. Det skaber en social situation, hvor mediet er den samlende kræft, hvilket især kom til udtryk i forhold til bedsteforældre. Mange af bedsteforældrene havde desuden nemt ved at bruge iPad’en, fordi der var få barriere der skulle forceres for at kunne bruge mediet og kræver ikke mange forudsætninger.

”Da jeg viste den til min familie. Vi afprøvede hvad den kunne, spillede nogle spil. Min mormor så en video på nettet, og var meget glad for den.”

”Jeg viste min morfar min iPad, han var meget imponeret. Han har ikke rigtig kunnet komme i gang med den computer der står inde på hans arbejdsværelse, kun til lidt regnskab m.m. Men da jeg viste ham min iPad var han solgt med det samme. Han synes den var nem at navigere rundt med, han synes det var smart man kunne sidde i sofaen med den, så han kunne sidde sammen med min mormor samtidig. Jeg forklarede ham kort om hvordan internettet fungerede, og vi begyndte at søge på noget slægtsforskning som han er meget interesseret i. En rigtig god oplevelse sammen med min morfar.”

Type 3 - Multiplayer (hovedsageligt spil)

Specielt i de første uger benyttede brugerne iPad’en til at afprøve spil på et enkelt iPad-device, dvs. multibruger-touch spil. Hen ad vejen var det dog mere netværksspil eller via GameCenter app’en på iPad at brugerne spillede sammen og relateret til "casual gaming" indlægget som kommer i næste uge. I enkelte andre kategorier var der også nogle der afprøvede multibruger-touch funktioner.

”Jeg havde besøg af mine veninder fra Sønderjylland, og to af dem blev og overnattede. Disse to har en del erfaring med spil på mobil, og vi brugte en del af aftenen på at hygge med mobiler og hente spil til iPad’en. Det var en fed oplevelse at få lidt flere af de gode spil man kan bruge noget tid med, og vi hentede en del. F.eks. Fruit Ninja, som kan spilles af to på en gang, på den samme iPad." 

”Vi har afholdt små konkurrencer imod hinanden fra studiet i diverse spil fra appstore og her fungerer gamecenter på iPad’en rigtig godt. Den kobler sig hurtigt på, og finder de venner man har i sin venneliste.”

 

”Det var meget sjovt at tegne sammen med min søn: det at tegne og det at være sammen.”

Type 4 - Passiv social enhed - mediecenter

IPad'en blev også i en del tilfælde brugt som et mediecenter, også under transport eller til diverse enheder pga. det praktiske og nemme i at tage den med. Hvad der også er interessant her er, at iPad'en fungerer godt i disse situationer, fordi alle tilstedeværende havde nemt ved at bruge den.

”Var en tur i Århus til noget fest fra lørdag til søndag. Dejligt at have den med om søndagen, da alle havde tømmermænd. Vi blev samlet omkring den lille skærm, hvor vi så sjove videor på Youtube.”

”Jeg havde den med i bilen, da vi i gruppen skulle til Randers og filme til vores projekt. Her var den god, fordi vi ikke havde anlæg i bilen og derfor hørte musik via den. Vi brugte den endvidere til at finde frem til det sted vi skulle frem til. Dette var super fedt, idet den var meget nem at have med i tasken i forhold til en computer. Og vores mobiler kan ikke spille højt nok musik. Dette var super dejligt for os alle der var med i bilen.”

”Lånt ud til fest hvor min bror kunne koble den til sin mac og styre musik fra ipad’en i stedet for.”

Type 5 - Præsentationsværktøj i gruppesammenhænge

Det var typisk et stykke vejs inde i forløbet at iPad'en begyndte at blive brugt som præsentationsværktøj. Det er dog sjældent som powerpoint/keynote præsentation og tilsat projektor. Derimod er det i sammenhænge hvor man sidder en, to eller en lille gruppe, hvor man hurtigt kan vende iPad'en rundt eller sende den videre, og viser de tilstedeværende indhold. 

”Min mormor var i tvivl om hvordan hun skulle få bugt med uvelkomne mosegrise i haven. Her var det let at søge på google med iPad og række hende artiklen så hun kunne læse hvad hun skulle gøre.”

”For sjov skyld brugte jeg GPS i bussen til Universitetet i dag. Det virkede ganske fint, og så var det også det – troede jeg i hvert fald. Da jeg steg af bussen spurgte en medpassager mig om vej til et bestemt sted. Jeg vidste ikke, hvor det var henne – men fandt det hurtigt via Google maps på iPad. Hun var glad for hjælpen og kunne – trods skærmen ikke var så klar i direkte sollys – herefter finde hen til det ønskede sted. Så den oplevelse kan man vel opsummere med ’iPad to the rescue’.”

IPad'en i det sociale rum

IPad'en opfattes af brugerne som et værktøj der er nemt at hive frem og bruge f.eks. under transport. For den bruger der er besiddelse af en iPad blev det også tit opfattet som værende i orden at hive iPad'en frem i mange situationer, fordi den er mere diskret end en bærbar computer. For nogle blev det dog også for meget at iPad'en indtager alle rum. Relateret til det med nyhedsværdi var det for nogle brugerne også "smart" at hive iPad'en frem og indgik dermed i brugerens identitetsskabelse. 

”På arbejdet var der ikke særlig meget at lave og fordi iPad er så lille og neutral som den er, så fik jeg lov til at stå med den ude i butikken. Jeg fik lavet en masse ting jeg skulle og jeg følte mig bagefter ikke så stresset mere.”

I morgendagens indlæg vil jeg gå dybere ind i det jeg benævner "iPad og rummet", som dels indebærer det at iPad'en udfylder et tomrum og dels fjerner et reflektionsrum.

Her til sidst vil jeg høre jer derude til: I hvilke sociale situationer har I brugt iPad'en og relateret til det, hvornår fungerer den godt/dårligt?

/Sune