Event

Seminar om publikumsinvolverende oplevelsesteknologier i events og sportsarrangementer

28.03.2017 Eventet er afholdt

Invio indbyder til et halvdagsseminar og netværksarrangement om publikumsinvolverende oplevelsesteknologier. Seminaret byder blandt andet på indlæg om de nyeste trends fra Mobile World Congress – verdens største messe for mobilteknologier og en række veloplagte inspirationsoplæg fra eksperter på området.

Dato: Tirsdag den 28. marts kl. 12.30 - 16.00

Sted: Aalborg Universitet, Auditoriet på Rendsburggade 14, 9000 Aalborg.

Teknologi og medier giver i stigende grad mulighed for at skabe interaktion imellem publikum og arrangører i forbindelse med events og sportsbegivenheder. Disse muligheder kan udmønte sig i både et forbedret serviceniveau og i et egentligt øget oplevelsesniveau for deltagere og publikum. Der er dog stadig et markant behov for at udforske de muligheder, teknologien giver for øget og bedre interaktion og kommunikation med publikum og deraf følgende nye oplevelser. Hvilke teknologier og medier kan fx anvendes i sportens verden i forbindelse med fodbold-, håndbold- og ishockeykampe samt cykelløb? Og hvordan kan man i forbindelse med festivaler, messer og byfester ligeledes styrke de samlede oplevelser via nye teknologier og medier?

Disse udfordringer vil dette seminar sætte fokus på via en blanding imellem korte oplæg og interaktive sessioner, hvor alle får mulighed for at komme på banen. Seminaret skaber således en mødeplads imellem arrangører, leverandører og øvrige vigtige interessenter inden for sport-, event-, festival- og teknologiområdet.

Programmet:

  • 12.30: Velkomst ved Invio og baggrund for projektet. Indtryk af nyeste mobile trends fra årets Mobile World Congress i Barcelona. Præsentation af nye teknologiske forbrugertrends og muligheder.
     
  • 12.50: Tem Frank Andersen, AAU: Tem Frank Andersen, AAU, forsker i interaktive digitale medier og sport ud fra et brugercentreret eksperimenterende perspektiv. Konkret fokuserer forskningen på, hvordan det er muligt at etablere et forskningsparadigme, der bygger på “deltagelseskultur”, sociale medier og design fiktioner, når det kommer til sport. Hvor går vores grænser for, hvordan sport og interaktive digitale medieteknologier kan “interface”? Tem Frank Andersen er på flere måder engageret i det aalborgensiske idrætsliv via Idrætssamvirket, Sportshøjskolen, Elitesport Aalborg, idrætsklasserne på Sønderbroskolen samt aktiv frivillig karateinstruktør og formand for motionsforeningen UniFitness.
     
  • 13.10: Kenneth Cortsen, UCN, er en dansk sportsmanagementforsker. Ph.d. fra Aarhus Universitet om sportsbranding på forskellige niveauer (krydsfeltet mellem atleter, produkter og organisationer) og det kapitaliseringspotentiale, som findes heri. Han er tilknyttet sportsmanagementuddannelsen på UCN i Aalborg, har internationalt forskningssamarbejde indenfor feltet og fungerer som konsulent for sportsbrands, ligesom han er tidligere elitespiller indenfor fodbold og nuværende fodboldtræner med UEFA A-licens i AaB.
     
  • 13.30: Netværksbreak: Vi diskuterer de største udfordringer i forhold til teknologi og brugeroplevelser i forhold til sports og events.
     
  • 14.00: Allan Baunsgaard. Projektleder ved Playground Marketing:"Hvordan bruges teknologien i sporten og eventens verden til at skabe oplevelser, som skaber bedre brandloyalitet - både for klubben og sponsoren? Playground Marketing arbejder til daglig med kreativ og involverende brandaktivering, med mantraet "Smil der betaler sig.
     
  • 14.20: Tom Matthiesen. Ejer af Many Digital, der i samarbejde med markedslederne i infrastruktur, data og brands skaber fremtidens disruptive og digitale forretningsmodeller for enkelt-ikoner inden for sport-og entertainment (herunder Medina) – og ikke mindst større sportsbrands, herunder FC Midtjylland). Tom vil fortælle om strategiske vinkler på disruptive, digitale teknologier på sports- og eventområdet og ikke give mindst give eksempler på konkrete nye løsninger med udgangspunkt i det digitale.

    Tom Matthiesen har erfaring i Kultur- og oplevelsesøkonomien fra tænketank under begrebets opstart under Kulturministeriet, har haft ledende positioner i alt fra innovative pilot-projekter, sport-and entertainment (herunder fodboldklubejer i Aarhus og Koncerndirektør i AaB A/S), samt været i markante IT-virksomheder og globale ledere i sport-, licens og rettigheder.

  • 15.00: Diskussion af dagens inputs og udfordringer i forhold til at komme videre med udvikling og innovation på området. Fremlægges og diskuteres over kaffe og kage.

Seminaret afsluttes senest kl. 16.

Seminaret tilbydes af Invio i regi af BSR Innovation Express projektet ISPE – X-tech: Involving spectators and participants in events through experience technology.