Event

Kom på fremtidsrejse i morgendagens hotel- og konferencebranche

06.11.2018 Eventet er afholdt

På dette seminar får du overblik over den seneste udvikling af teknologi til service- og oplevelsesformidling inden for servicefagene samt mulighed for at skabe nye tværfaglige netværk.

Seminariet finder sted på Teknologisk Institut i Taastrup den 6. november 9:00-16:00, og tilbydes af Innovationsnetværkene  Service Platform og Invio  i samarbejde med Aalborg- og Københavns Universiteter. Seminariet tager blandt andet afsæt i to scenarier, som afvikles henholdsvis formiddag og eftermiddag.

Målgruppen for seminariet er virksomheder inden for oplevelsesindustrien som eksempelvis hoteller, konferencecentre, forlystelsesparker, destinationspersonale, museer og lokale arbejdsgrupper. I det hele taget alle som ønsker et tættere samarbejde mellem serviceforretninger og turister/gæster.

Formiddag: Kom og se ’sort sol’ over Sønderjylland

Oplevelsesrejser vil fremover ofte starte ud med et par Virtual Reality briller for øjnene. Men den virtuelle oplevelse vil for mange blot være en inspiration til at rejse ud i verden, og selv være til stede på historiske og spændende destinationer. Og de mange turister, der i disse år strømmer til Danmark for at opleve den danske hygge, udforske vores historie på museer og besøge vores oplevelsessteder, forventer at kunne tilgå informationer og baggrundsoplysninger på forskellige digitale platforme. Teknologien trækker ikke blot besøgende hertil, den styrker også værdien af deres oplevelser når de er her. 

Vi vil på seminaret præsentere dig for den nye digitale matchmaking platform, Invio Match, som er udviklet med henblik på at kunne skabe nye innovative samarbejdsmuligheder for oplevelsesbrancherne og teknologiudviklere. Platformen har til formål skabe et nyt mødested, mere viden om teknologiske potentialer, mere gennemsigtighed i udbud af løsninger samt ikke mindst flere og bedre teknologiske oplevelsesløsninger i de danske oplevelsesbrancher.

Invio Match gør det nemmere for oplevelsesvirksomheder at realisere teknologiske potentialer i netop deres virksomhed. Vi inviterer til betalancering af platformen. Her vil du kunne høre mere om tankerne bag platformen, motivationen for at udvikle den, få en introduktion samt ikke mindst få mulighed for – som een af de første – at afprøve den i praksis. Formiddagen vil således gå lidt bag om behovet for en sådan platform samt give hands-on muligheder for interesserede virksomheder.

Formiddagens program

9:00 - 9:30
Registrering og morgenkaffe

9.30 - 9.45
Velkomst og præsentation af netværkene

9.45 -10.30:
Oplæg: De nyeste teknologiske trends i turisme- og oplevelsesbrancherne, ved Jarle Fink Kondrup, CXO/ partner, Experiences by Innovation Lab 

10.30- 10.45:
Kaffepause

10.45 - 12.00
Lancering og introduktion til Invio Match platformen. Deltagerne afprøver hands-on platformen og vi afrunder formiddagen med en fælles diskussion af potentialer og udfordringer for platformens videre virke for de danske oplevelseserhverv og teknologiudviklere. Formiddagens program henvender sig således til alle interesserede fra de danske oplevelseserhverv og teknologiudviklere, der kan se potentialerne i et nyt matchmaking værktøj. For at få det optimale ud af formiddagens program, er det nødvendigt, at deltagerne medbringer egen computer. 

12:00 – 13:00
Frokost og networking

Eftermiddag: TJENER… der står en robot i receptionen

Hvordan kan service og automatisering bringes i samklang og skabe øget værdi for gæster og forretning? Hvordan kan teknologien skabe bedre jobs for medarbejderne i den danske hotel-, restaurations- og konferencebranche?

Avanceret teknologi er ved at overtage traditionelle funktioner i servicebranchen. Visse virksomheder benytter sig af gamification i kommunikationen til medarbejderne. Har du for nylig været på McDonalds, er du sikkert blevet betjent af en overdimensioneret tablet. Og på visse japanske hoteller, vil du blive budt velkommen af en smuk ung kimonoklædt robot.

Du får indblik i de allernyeste tendenser, erfaringer og undersøgelser af hvordan teknologi kan skabe bedre servicekvalitet og bedre servicejobs. Særligt med fokus på forskningsbaseret indsigt i hvordan servicerobotter og anden ny teknologi kan blive et aktiv for din virksomhed.

Vi dykker også ned i de mange muligheder, som er forbundet med de nye teknologier og som hjælper dig med at forbedre kvaliteten af din service. Vi ser hvordan teknologien bliver fundament for skabelse af nye job- og karrieremuligheder og så får du en opsigtsvækkende casehistorie om hvordan man kobler ny teknologi til praksis i rengøringsbranchen.

Eftermiddagens program

13:00 - 13:30
Ny teknologi i hotelbranchen i dagens Danmark Status fra en eksplorativ undersøgelse. Maria Duclos Lindstrøm og Andreas Birkbak, hhv. KU og AAU

13:30 - 13:50
Digitalisering i praksis – et casestudie fra rengøringsbranchen. Præsentation af feltstudie fra ISS om hvad man særligt bør tage højde for, når man indleder en digitalisering. Naphtali Normann Noer, teknoantropolog

13:50 - 14:10
Values and decisions – the case of service robots. Om de etiske dilemmaer og udfordringer ved brug af servicerobotter. Jessica Sorenson, forsker i REELER-projektet, Aarhus Universitet

14:10 - 14:30
Kaffe og eftermiddagskage

14:30 - 16:00
Fremtidsworkshop: Deltagerne arbejder konkret med fremtidens muligheder og udfordringer for hotelbranchen i en tid med nye teknologier. Indledning v. Maria og Andreas

Opsamling og afrunding v. Annette og Gry fra Asnæs & Vangstrup

16:00
Tak for i dag.

Deltagelse er gratis, men der opkræves no-show gebyr på 250 kr. ved udeblivelse eller afbud efter 5. november kl. 12.

Tilmelding sker her: https://podio.com/webforms/21675458/1510042